понеділок, 26 березня 2018 р.


Робота з документом
Довідка наркомату освіти України про національні школи в Україні (березень 1938 р.).
1. На Україні є 21 656 шкіл, у яких навчається 5 143 789 учнів. Викладання в школах ведеться 21 мовою. Так, наприклад, з українською мовою навчання є 18 101 школа… Крім того, є 838 шкіл (так звані мішані школи), викладання в яких ведеться кількома мовами…
2. У багатьох випадках під виглядом національних шкіл вороги народу — троцькісти, бухарінці та буржуазні націоналісти… штучно насаджували особливі німецькі, шведські, болгарські та інші школи; перетворюючи їх на осередки для проведення контрреволюційної роботи й буржуазно-націоналістичного, антирадянського впливу на дітей…
3. Більшість шкіл із польською, німецькою, болгарською та іншими мовами викладання не мають достатніх контингентів дітей… Головною причиною такого стану є те, що багато національних шкіл насаджувалися штучно, діти, що в них навчалися, зовсім не знали мови, якою ведеться викладання…
4. Виявлено багато випадків примусу українського й російського населення відправляти своїх дітей до польських, чеських та інших національних шкіл…
5. Національні школи не забезпечені вчителями, підручниками, програмами та наочними довідниками, у результаті чого діти цих шкіл не набувають достатніх знань основ науки та не повною мірою готові для вступу до середніх і вищих навчальних закладів. Кількість класів і дітей у національних польських, чеських, шведських та інших школах із кожним роком зменшується, тому що в низці шкіл фактично не було набору в перші класи, а зі старших класів діти переходять до російських та українських шкіл.
6. На Україні є один німецький педагогічний інститут, два національні відділи (польський, болгарський) при Київському й Одеському українському інститутах, 13 національних технікумів і педучилищ, які засмітнені ворожими елементами, не укомплектовані кваліфікованими педагогічними кадрами.
У зв’язку з цим прошу питання про реорганізацію особливих національних шкіл розглянути на найближчому засіданні ЦК КП(б)У.
Запитання: 
1) Яким був стан національної освіти в УРСР на кінець 1930-х рр.?
2) Чи можна говорити про вільний розвиток національних меншин і їх освіти в УРСР ?
3) Чим аргументувалася необхідність згортання національних шкіл? Які із зазначених у документі аргументів є об’єктивними, а які — суб’єктивними?

Немає коментарів:

Дописати коментар

Модуль 10. Рефлексія.  Тепер, розуміючи зміст поняття "фасилітація" відчуваю, що й раніше роль фасилітатора виконувала сама. Мо...

Культурне життя в радянські Україні в 30-ті роки: “Розстріляне відродження”